Verhoog je conversiegraad met Gamified Checkout

Conversie optimaliseren

Heb je een webshop, dan weet je dat ‘conversie’ het toverwoord is. Allereerst moeten mensen je site vinden, maar daarna wil je dat ze ook daadwerkelijk tot een transactie overgaan. Iets kopen, dus. Natuurlijk wil je ook dat de gemiddelde orderwaarde per klant stijgt, en dat ze regelmatig terugkomen om een nieuwe aankoop te doen. Maar laten we even bij conversie blijven. Ingenico, wereldleider in de sector van de omnichannelbetaaloplossingen, heeft een ludieke manier gevonden om de conversiegraad flink te doen stijgen: Gamified Checkout.

Conversieverhogende tools

Ingenico biedt niet alleen efficiënte en beveiligde betaaloplossingen, het helpt zijn klanten ook om de customer journey voortdurend te verbeteren. Het innovatieteam van Ingenico ePayments heeft onlangs – samen met de Belgische start-up Luckycycle – de Ingenico Gamified Checkout ontwikkeld. Angèle Rivron, Innovation Product Manager bij Ingenico, licht toe: ‘Te veel winkelende surfers, zo’n 20 procent, haken af bij de laatste stap, de betaling. We zijn voortdurend op zoek naar tools die de conversiegraad van onze handelaars kunnen verhogen. Gamification is een belangrijke trend, die in heel wat toepassingen wordt gehanteerd. Bij e-learning wordt er bijvoorbeeld veel gebruik van gemaakt. Waarom zouden wij dat dus niet doen?’

Gamification biedt consument kans om te winnen wat zojuist gekocht is

Luckycycle leverde met zijn knowhow en gepatenteerde technologie een belangrijke bijdrage. Het idee is dat de klant na het afronden van de transactie via een spelletje een kans van één op tien krijgt om te winnen wat hij net online heeft gekocht. Rivron: ‘De klant krijgt dus de kans om te winnen wat hij heeft gekocht! Ons onderzoek, gebaseerd op een honderdtal campagnes die deze formule al gebruikt hebben, toont aan dat niet alleen de conversiegraad met zo’n 15 à 20 procent stijgt, maar ook de inhoud van het gemiddelde winkelmandje. Logisch toch? Hoe meer artikelen een klant in zijn winkelmandje stopt, hoe meer hij kan winnen!’

Keuze uit vele populaire spellen

Sales Director Nicolas Coppée van Luckycycle legt uit hoe zijn bedrijf de zaken faciliteert: ‘Met onze technologie kunnen klanten van Ingenico kiezen welk van de spellen in onze ludotheek ze willen embedden in hun betalingsbevestingspagina’s: een quiz, rad van fortuin, puzzel, behendigheidsspellen, jackpot, scratch & win. Elk van die spellen kan uiteraard worden gepersonaliseerd in de huisstijl van de webshop. En natuurlijk zorgen we er bij Luckycycle voor dat alle spelmodules helemaal voldoen aan de wettelijke voorwaarden.’

Van online naar het fysieke verkooppunt

De efficiëntie van gamificationmodules is dus al bewezen in een honderdtal campagnes. Het mooie is dat het ook zo goed als overal werkt. Coppée: ‘Zowel in de luxesector als in de fashionwereld of die van de premiumproducten heeft het succes, tot aan discount toe. Klanten als Estée Lauder, Thalis en MediaMarkt hebben de formule al toegepast.’ De volgende stap van het innovatieteam? Gamification naar het fysieke verkooppunt brengen!


Femke Vonk is zelfstandig tekstschrijver en blogger en schrijft behalve voor Internetkassa.nu ook voor o.a. Make Marketing Magic, waarmee zij verscheidene bedrijven helpt op de radar te blijven van hun doelgroep en publiceert regelmatig over onderwerpen als ondernemerschap, schrijverschap en autisme.

Onze business partners