Acapture lanceert ‘virtuele showroom’ via VR

Virtual Reality e-commerce

Het product waar jij je oog op hebt laten vallen eerst testen in een virtuele omgeving, voor je daadwerkelijk tot kopen overgaat. IKEA pionierde al enige tijd op dit gebied, maar Acapture brengt de virtuele showroom nu daadwerkelijk naar de e-commercemarkt. In samenwerking met Boatsters, een verhuurplatform voor jachten en boten, lanceert het in een pilotproject een Virtual Reality (VR) webshop.

VR-webshop als ‘white label’ applicatie

De VR webshop is door Acapture, een dochteronderneming van acquirer Payvision, ontwikkeld als een zogenoemde ‘white-label’ applicatie. Hierdoor kan de merchant die VR aan hun aanbod willen toevoegen, de applicatie gebruiken en deze volledig personaliseren naar de eigen huisstijl. De tool betrekt de volledige customer journey in de VR-omgeving; van de selectie van producten tot de betaling, alle handelingen zijn te voltooien binnen de virtuele showroom. Bezoekers kunnen webwinkels die met deze VR-applicatie zijn gemaakt bezoeken via de smartphone of een VR-bril, zoals de bekende Oculus Rift.

Eerder dichtten kenners Virtual Reality (VR) al een grote toekomst binnen de e-commerce toe. Volgens Acapture is nu ook de consument klaar voor deze nieuwe vorm van winkelen. “Met deze applicatie tillen we omnichannel naar het volgende niveau, waardoor een meeslepende winkelervaring voor kopers mogelijk wordt”, stelt Rudolf Booker, oprichter van Payvision en CEO van Acapture. “Daarnaast bieden we verkopers met deze tool een op maat gemaakte e-commerceoplossing, die naar hun klantbehoeften is geoptimaliseerd.”

Klantdata van de customer journey verzamelen

De VR-webshop verzamelt namelijk op de achtergrond relevante informatie over het gedrag van de klant die de webshop bezoekt; de data van de customer journey van alle online, offline, mobiele en virtuele kanalen. “Zo wordt er een compleet overzicht van de winkelpatronen van consumenten gecreëerd, bedoeld om de e-commerce-oplossingen die beschikbaar zijn voor verkopers te optimaliseren.”

Met de ontwikkeling van een VR-webshop speelt Acapture in ieder geval vroegtijdig in op VR als standaard e-commerce tool. Schattingen lopen uiteen, maar verwacht wordt dat in 2018 wereldwijd 171 miljoen consumenten actief gebruik maken van Virtual Reality. Dergelijke aantallen toont de potentie van Virtual Reality voor webwinkels. Acapture ziet de VR-technologie vooral als relevante toevoeging in webshops, omdat de verkoop steeds vaker door de ‘ervaring’ wordt bepaald. “Bijna 50 procent van de wereldwijde klanten ziet VR als de volgende stap in de ultieme winkelervaring, waaruit blijkt dat consumenten, met name generatie Y en generatie Z, klaar is voor virtuele handel.”

‘Virtual Reality verandert koopervaring’

RedStag, een Amerikaanse leverancier van een fulfillment-oplossing, maakte eerder onderstaande infographic. Daarin brengt het enkele succesvolle formules in kaart die effectief gebruik maken van Virtual Reality in hun winkelomgeving. Zo zien we de businesscases van het eerder genoemde IKEA, maar ook hoe bedrijven a;s Audi en Ebay VR inzetten.

Virtual Reality

Onze business partners