Social gaming branche blijft groeien

groeicurve

De potentie van ‘social gaming’ blijft gestaag groeien. Het spelen van online spelletjes op sociale platformen als Facebook is in toenemende mate een winstgevende business, die ook nog eens een verbindende factor heeft. Dit blijkt uit een onderzoek van Newzoo. In Amerika is de groei van het aantal betalende spelers voor het eerst in jaren gestabiliseerd, maar in opkomende e-commerce markten zoals Azië en Brazilië blijft de groep betalende gamers toenemen.

Tot dit jaar groeide de Amerikaanse markt van social gamers jaarlijks met 17 procent. Dit is nu een halt toegeroepen, doordat de branche dit jaar voor de eerste maal niet in omvang is toegenomen. Over het geheel groeit de branche nog wel degelijk, waarbij dit vooral wordt aangejaagd door groei-economieën als Azië en Brazilië. In Brazilië is het aantal spelers over afgelopen jaar gegroeid met liefst 17 procent, tot een groep van ruim 8 miljoen spelers die gezamenlijk 25 procent meer geld besteden dan voorgaand jaar.

Deze bevindingen zijn voor investeerders een signaal dat sociale platformen op dit moment een cruciale rol spelen in de wereld van de online games, waarbij er een grote verbindende rol tussen games en spelers uitgaat van partijen als Facebook en Windows Live Spaces.

Vooral Brazilië heeft een flinke voorstuwende werking op de omzet en groei binnen de wereld van de online games. Onderstaande infographic van Newzoo zet de Braziliaanse en Amerikaanse tegenover elkaar en kijkt waar de verschillen en overeenkomsten op dit moment zitten. De infographic geeft een mooie analyse van de gaming-branche, waaruit duidelijk naar voren komt dat de groeiende omzet een positieve werking heeft op de globale e-commerce.